מה זה פידבק בהגברה ואיך ניתן להימנע ממנו?

“פידבק” (בעברית: “משוב קול”, באנגלית: “Feedback”) זהו צפצוף חד שהולך ומתגבר ברגע שמיקרופון קרוב מידי לרמקול שממנו אמור לצאת הסאונד של המיקרופון.

במקרים בהם המיקרופון קרוב מידי לרמקול או לחלופין כאשר הווליום הן של הרמקול והן של המיקרופון גבוה מידי, נוצר צפצוף שבא כתוצאה מגלי קול חוזרים ונשנים, התופעה נוצרת מכך שהמיקרופון קולט צליל או קול מסוים שעובר בצורה מיידית לרמקול ושוב פעם חוזר למיקרופון ששוב פעם חוזר לרמקול וכך בלופ חוזר ונשנה, תופעה זו גומרת לצליל להתחזק במהירות ולהיות חד וצורם.

הדבר נפוץ גם כאשר נשים שני פלאפונים בשיחה פעילה על רמקול במקביל או כאשר נשדר ברדיו ונפעיל ליד המיקרופון של הרדיו את התדר שאנו משדרים וגם כאן זה קורה בדיוק מאותה סיבה שציינו קודם לכן.

בעברית תקינה “פידבק” נקרא “משוב קול” אך בשפה המקצועית של אנשי ההגברה נהוג יותר להשתמש במילה פידבק כדי לתאר את התופעה.

אנשי סאונד יודעים למגר את התופעה ולגרום לה שלא תופיע במהלך העבודה, ואם אתם לא יודעים אנחנו כאן כדי להסביר לכם איך נמנעים מפידבק במוזיקה.

מה זה פידבק בהגברה?

איך להימנע לגמרי מפידבק במוזיקה שנגרם דרך ההגברה?

על מנת להימנע מפידבק ישנן מספר פעולות פשוטות שאנו יכולים לעשות ובכך לגרום לכך שהפידבק כלל לא יפריע לנו במהלך העבודה עם ציוד הגברה בכל סוג.

ראשית הדרך המהירה והפשוטה ביותר להימנע מפידבק חוזר ונשנה הוא להנמיך את הווליום של המיקרופון ולהחליט על “ווליום מקסימום” שאותו לא נעבור במהלך העבודה וזאת על מנת שהפידבק לא יפתיע אותנו פתאום באמצע ויגרום לנו מבוכה וחוסר מקצועיות.

אם אתם חושבים שהוויליום לא מספיק חזק ואתם רוצים שישמעו את מי שמדבר במיקרופון בעוצמה חזקה יותר, כדאי שתרחיקו את הרמקולים מהמיקרופון, בפעולה זו יש לשים לב שמי שמדבר במיקרופון לא “מטייל” עם המיקרופון ועלול להגיע ולהיות שוב קרוב לרמקולים במקרה כזה הפידבק עלול לחזור לכם פעם נוספת במהלך העבודה.

עוד שיטה טובה ואולי המומלצת ביותר להימנע מפידבק, למנוע מהמיקרופון לבוא במבט ישיר עם הרמקולים, ניתן לעשות זאת בקלות ע”י מיקום הנואם (המיקרופון) מאחורי הרמקולים, כך שיצא שהמיקרופון לא יבוא במבט ישיר עם הרמקול דבר שימנע כמעט בוודאות את הפידבק אלא אם כן הווליום שלכם יהיה חזק מאד.

דבר נוסף שיעזור לכם להימנע מהפידבק היא להשתדל ליצור מעין חציצה בין הרמקולים למיקרופון, זאת אומרת לא לאפשר קו אוויר נקי בין המיקרופון לרמקול שזו היא מקור הבעיה, לדגומה יש במות רבות שמשני צדדיהן יש קיר ואותו קיר יוצר “חציצה” בין הרמקול למיקרופון.

 

מעבר לכל הפעולות הפשוטות שהצגנו כאן שניתן לעשות, ישנם גם מכשירים ייעודיים שתפקידן למנוע מהפידבק להיווצר, מכשיר אקולייזר E.Q לדוגמה יוכל לסייע במניעת פידבק. המכשיר נפוץ יותר במופעים חשובים שבהם אנשי ההגברה לא יכולים להרשות לעצמם שיקרה מצב בו יהיה פידבק באמצע ההופעה.

תפקידו של ה-e.q הוא לזהות את צליל הפידבק החד כשהוא מתקרב ולנתח את אותו התדר שעושה לנו את הפידבק “ולהנחית” את אותו התדר כך שלא יישמע, בצורה זו מכשיר ה-e.q ימנע מהפידבק להיווצר.

 

חשוב להבהיר, הפידבק לא בריא לרמקולים ויכול במקרה קיצוני לשרוף אותם ולגרום להם נזקים נוספים, בנוסף כאשר יש פידבק זה לא בריא גם לאוזניים שלנו ובטח שלא נשמע מקצועי כזה קורה ולכן מומלץ וכדאי לעשות הכל על מנת להימנע ממנו.

כשאתם מתחילים לשמוע פידבק יש להנמיך או לכבות את המיקרופון ממהר ככל הניתן על מנת למנוע נזק ורעש מיותר לאוזניים שלנו.

 

אולי יעניין אתכם גם המאמרים הבאים:

התמונות באתר להמחשה בלבד. ט.ל.ח​. לקוחות יקרים, ייתכנו עליות מחירים על השכרת ציוד בחלק מהמוצרים ביום העצמאות, פורים ול"ג בעומר, יש להתעדכן אצל נציגי המכירות.
כל הזכויות שמורות לחברת "קבוצת אליאב - ציוד לאירועים"